Ceramiczne szaleństwo - kreatywne warsztaty ceramiczne w Silnowie
piątek, 14 czerwca 2024
Zabawa gliną to dla dzieci idealne ćwiczenie integracji sensorycznej, małej motoryki oraz rozwijanie wyobraźni przestrzennej.
1. Poznajmy się z gliną - w teorii
- krótka opowiastka o glinie - czas na wspólną rozmowę, pytania, przykłady znanych wyrobów z gliny - najpierw dzieci próbują znaleźć przykłady ze swojego domu, potem przykłady z innego otoczenia;
- przykładowa prezentacja wyrobów glinianych - garnuszki, misy, figurki, donice itd.;
- a jak myślisz - jak to zostało zrobione? - pobudzenie wyobraźni na temat zaprezentowanego naczynia. Dzieci podają swoje pomysły.
2. Poznajmy się z gliną - w praktyce
- manualne doświadczenie istoty gliny;
- zabawa z gliną - badanie jej konsystencji, naciąganie, rwanie, gniecenie, rolowanie, mieszanie z wodą - wszystko to ma na celu zapoznanie się z materiałem, jakim jest glina;
- jaka jest różnica między gliną a plasteliną - mały praktyczny quiz.
3. Sprawdźmy, co może powstać z gliny
- przygotowanie gliny do formowania wymarzonego kształtu;
- uczenie się formowania kształtów - techniką wężyków i techniką wygniatania na przykładowych kształtach;
- nauka używania narzędzi do ceramiki;
- nauka odstawiania wykonanych prac do wyschnięcia.
4. Robimy wymarzone dzieło
- zaplanowanie i stworzenie swojego własnego, wymarzonego kształtu - zwierzątko, serduszko czy garnuszek lub miseczka - wybór należy do Ciebie!
5. Zakręćmy się - czyli zabawa na kole garncarskim
- czas na poznanie kolejnej techniki - praca na kole garncarskim;
- zapoznanie z przykładami prac wykonanych na kole. Rozmowa o różnicach w pracy na kole i innymi technikami;
- wyjaśnienie, jak przygotować glinę do pracy na kole - praktyka;
- próby własnej pracy na kole.
6. Mamy gotowe prace przygotowane do pierwszego wypału
- jeśli prace już wyschną, dzieci zostaną zapoznane z kolejnym etapem tworzenia dzieł z ceramiki - wypałem;
- omówienie czym jest wypał - rozmowy, jak może wyglądać, jak sobie to wyobrażają, czemu służy wypał;
- pokazanie pieca służącego do wypału;
- wyjaśnienie czym jest biskwit;
- zgadywanka - jak bardzo gorąco?
- wspólne wypełnienie pieca wyrobami.
7. Nasz pierwszy biskwit
- obejrzenie wypalonych dzieł - spostrzeżenia, co się zmieniło, co zauważyły?
- pomysły na kolory - czyli czas na przygotowanie pięknych kolorowych dzieł;
- czym jest szkliwo i czemu służy?
- wybór szkliwa - dzieci wybiorą kolor z wzorników szkliwa.
8. Zabierzmy swoje dzieła
- dzieci zabierają prace do domu po wypaleniu szkliwa;
- czas na rozumowania, obserwacje i wrażenia z całego procesu tworzenia.
Warsztaty są prowadzone w formie zabawy. Najmłodsi poznają różne techniki wyrabiania i pracy z gliną, wykonają odciski w glinie z wzorów na materiale, będą mogli stworzyć swoje własne ulubione i wymyślone kształty wg upodobania. Trener pomaga wykonać kształt podpowiadając tylko w zakresie techniki czy użycia odpowiedniego narzędzia. Co do formy i kształtu - dzieci mają całkowitą swobodę bazując na własnej wyobraźni. To będą przecież ich własne, prawdziwe dzieła!
Ciasteczka
Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług czy statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.