„Od próby do premiery” - warsztaty sztuki pisania scenariusza i grafiki komputerowej
„Od próby do premiery” - warsztaty sztuki pisania scenariusza i grafiki komputerowej

piątek, 8 listopada 2024

W Miejskiej Bibliotece Publicznej w Bornem Sulinowie, w ramach projektu „Od próby do premiery” odbyły się dwa warsztaty innowacyjne: ze sztuki pisania scenariusza i grafiki komputerowej.

Podstawowym celem warsztatów było przybliżenie uczestnikom, jak AI może wspierać twórczość scenariuszową - od generowania pomysłów, przez rozwijanie fabuły, aż po budowanie dialogów i tworzenie zarysów postaci. W dobie dynamicznego rozwoju sztucznej inteligencji, która coraz częściej wspiera i inspiruje twórców, warsztaty były okazją, aby poznać potencjał tych technologii oraz nauczyć się z nich korzystać w sposób kreatywny.

 

Spotkania obejmowały:

  • wprowadzenie do AI w sztuce i literaturze - krótkie omówienie, czym jest sztuczna inteligencja, jakie są jej możliwości i jak znajduje zastosowanie w sztukach kreatywnych;
  • praktyczne zastosowania AI w tworzeniu scenariusza - prezentacja narzędzi AI wspomagających pisanie, takich jak modele generatywne, które mogą sugerować pomysły fabularne, struktury narracyjne i dialogi;
  • ćwiczenia warsztatowe - uczestnicy mieli możliwość wypróbowania narzędzi AI w praktyce, pracując w grupach nad krótkimi scenariuszami. Mogli eksperymentować z rozbudowywaniem dialogów, budowaniem motywacji bohaterów czy tworzeniem oryginalnych zwrotów akcji;
  • analizę twórczych rezultatów - grupowa analiza stworzonych fragmentów scenariuszy, dyskusja nad tym, jak AI wspierała proces twórczy i gdzie uczestnicy widzieli potencjał, a gdzie ograniczenia takich technologii.

 

Warsztaty były działaniem innowacyjnym, ponieważ stanowiły jedno z pierwszych wydarzeń tego typu w Bornem Sulinowie, które łączyło tradycyjną formę pisania scenariuszy z nowoczesnymi narzędziami AI. Dzięki temu uczestnicy nie tylko rozwijali swoje umiejętności literackie, ale również poszerzali wiedzę technologiczną, co może okazać się przydatne w przyszłych projektach artystycznych i zawodowych. Warsztaty zwiększyły świadomość potencjału sztucznej inteligencji, a także obniżyły barierę wejścia do jej używania w lokalnym środowisku.

 

Warsztaty graficzne były wyjątkową okazją do zdobycia praktycznej wiedzy i umiejętności w zakresie projektowania graficznego. Podczas zajęć uczestnicy mieli możliwość zapoznania się z podstawowymi zasadami projektowania oraz technikami wykorzystywanymi w tworzeniu materiałów promocyjnych - plakatów, ulotek i grafik na potrzeby promocji wydarzeń kulturalnych. Spotkania miały na celu nie tylko przekazanie wiedzy teoretycznej, ale także umożliwienie praktycznego zastosowania zdobytych umiejętności. Uczestnicy w grupach pracowali nad stworzeniem materiałów promujących projekt i spektakl go kończący.

 

Omawiano zasady estetyczne, dobór kolorystyki, typografię oraz układ kompozycji. Uczestnicy dowiedzieli się, jak odpowiednio dobierać fonty, kolory i rozmieszczać elementy, aby przyciągać uwagę odbiorców i tworzyć materiały zgodne z charakterem promowanego wydarzenia. Wykorzystanie praktycznych przykładów oraz bieżąca pomoc instruktora pozwoliły na zdobycie cennego doświadczenia w projektowaniu graficznym.

 

Warsztaty okazały się super pomysłem nie tylko ze względów edukacyjnych czy badawczych, ale również ze względu na możliwość integracji i wymiany doświadczeń. Stworzyły przestrzeń do nawiązywania kontaktów, które mogą być cenne zarówno w kontekście zawodowym, jak i osobistym.

 

Sfinansowane przez Unię Europejską NextGenerationEU.

 

Logo Krajowy Plan Odbudowy, Rzeczpospolita Polska, Sfinansowane przez Unię Europejską NextGenerationEU, Miejska Biblioteka Publiczna w Bornem Sulinowie

Ciasteczka

Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług czy statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.